Taj Mahal.

Taj Mahal.
Taj Mahal, Agra i India.

mandag 2. august 2010

Superferie, part one :-)







PART ONE
Ja, da har jeg kommet meg helskinnet hjem etter nesten tre uker i utlendighet. Tidlig, tidlig om morgenen mandag 12. juli lettet flyet til Rijeka med Alisa, Kristian og meg om bord. To og en halv time senere var vi på kroatisk jord. Flyplassen lå på øya Krk, så vi måtte busse for å komme oss til Rijeka by.

Vi hadde i tankene å ta tog til Zagreb og leie bil der. Men denne planen ble raskt endret da Kristian fikk øye på et Hertz-kontor. Plutselig satt vi i bilen med kurs mot Slovenias hovedstad, Ljubljana. Jeg hadde lenge hatt et ønske om besøke denne byen, og endelig skulle det gå i oppfyllelse. Et etter et lite stykke på motorveien bar det inn på snirklete veier gjennom et flott slovensk landskap. Ca. 2 1/2 time senere med et innlagt stopp underveis befant vi oss i Ljubljana sentrum. Vi kjørte litt rundt før vi bestemte oss for å sjekke inn på City Hotel, som lå sentralt til. Her ble vi boende i tre netter. Det er for øvrig et hotell som kan anbefales. Grei pris, fine rom og ikke minst en rikholdig frokostbuffet med både kalde og varme retter og søte kaker.

Bare en kort spasertur unna så var vi på Preseren square som domineres av den røde Fransikanerkirken fra 1600-tallet. Her ligger også den såkalte Trippelbroen som fører en over til gamlebyen. Jeg husker jeg så denne broen med danseglade mennesker under Madcons fremførelse av sangen "Glow" i den internasjonale grand prix finalen i mai. På kvelden samlet folk seg på denne plassen for å beskue ulike typer underholdning. En kveld var det faktisk et helt symfoniorkester der som det ble tatt TV-opptak av.

Det beste var å bare rusle rundt i Ljubljanas koselige brosteinsgater og betrakte folkelivet, de mange fine bygningene, som bl.a. den barokke St. Nicholas-katedralen, de flotte torgene og fontene. Det hersket en rolig atmosfære over byen, og vi slapp å gå i kø og trengsel. Elven Ljubljanica går gjennom sentrum, så broer måtte stadig krysses. Langs elvebredden lå det mange koselige restauranter. En av kveldene spiste vi på et populært pizzeria hvor de serverte gedigne og gode pizzaer til en billig penge.

Ruvende på en høyde over gamlebyen ligger det tusen år gamle Ljubljana-slottet (Ljubljanski Grad). Vi avla selvfølgelig denne severdigheten et besøk. Det var rimelig hett i Ljubljana, så for å unngå å kollapse, tok vi kabelbanen opp til slottet. Vi klarte å karre oss opp de 150 trappetrinnene til utsiktstårnet, og det var i grunn verdt det. Hehe. Her var det en nydelig utsikt over Ljubljana. Vi ruslet litt rundt i borggården, og kameraet ble flittig tatt i bruk. Nedover fra slottet tok vi oss til fots, og vi endte etter hvert opp på en markedsplass der de for det meste solgte frukt, grønnsaker, sko og klær. Fangsten ble to kjoler på meg.

Det gikk også fint an å shoppe i Ljubljana :-) I sentrum var det flere kjente kjedebutikker som bl.a. Zara, Orsay, H & M og Nike. Ingen blir vel forundret om jeg sier at jeg fikk kjøpt meg et par Nike-sko! ;-) Og det på tilbud :D Litt utenfor sentrum lå kjøpesentrene, og det var med freidig mot vi la ut på vandring til ett av dem (Citypark). Vi fulgte kartet til punkt og prikke, men vi gikk og gikk uten å skimte noe kjøpesenter i det fjerne. Kristian begynte å dra mine kartferdigheter i tvil, og vi endte opp med å stikke innom en bensinstasjon og bestille taxi. Det viste seg at vi var på rett vei, og at det ikke var så altfor langt igjen til kjøpesentret. Men da hadde vi allerede gått rundt tre kvarter...

Shoppingrunda ble gjort unna på rundt to timer, men det viste seg i ettertid at vi kun hadde vært i en liten del av et gedigent kjøpesenter som bestod av flere deler. Det holdt for øvrig mer enn nok for Kris. Hehe.

Det er bare 14 mil fra Ljubljana til Kroatias hovedstad, Zagreb. Så på onsdag tok vi en dagstur dit. Zagreb var egentlig ikke så mye å skryte av. De fine bygningene lå veldig spredt, og torvet i sentrum var det gjort lite ut av. Det beste med turen var besøket i botanisk have. Det var deilig å rusle rundt i rolig tempo, kikke på planter og trær og ta bilder. Og ikke minst var det litt mer skyggefullt der. Det var nemlig minst 35 grader denne dagen. Må legge til at jeg også fant meg et par supre Nike-sko her med 50 % avslag :D

Etter å ha spist frokost på torsdag, satte vi kursen mot byen Postojna sørvest i Slovenia. Målet her var den berømte Postojna-grotta, en av verdens største dryppestensgrotter. Denne hadde jeg fått høre om for litt siden av to venninner av søstren min :-) Og Alisa hadde også vært der for mange, mange år siden. Grotten ble åpnet for publikum i 1819, og til nå har mer enn 33 millioner mennesker besøkt denne attraksjonen. Først kjørte vi et stykke inn i grotten med tog. Temperaturen der inne ligger konstant på 8-10 grader. Vi ble guidet omkring i grotten på engelsk i ca. en time. Det var et fabelaktig skue med dryppesteinsformasjoner i alle mulige, eventyrlige fasonger. Til Kristians store glede fikk vi også se verdens mest berømte grottedyr, Proteus Anguinus, eller "menneskelig fisk" direkte oversatt. Jeg vil anbfale alle å ta en tur til Ljubljana og Postojna :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar