Taj Mahal.

Taj Mahal, Agra i India.

tirsdag 12. mars 2013

MAROKKOS KONGELIGE BYER - MARRAKECH.

Jeg prøver i stor grad å leve etter H. C. Andersens sitat "Å reise er å leve". Som lærer har jeg som kjent mange ferieuker i løpet av året, og disse feriene prøver jeg i stor grad å benytte til å reise over landegrensene. I vinterferien, nærmere bestemt fra 23. februar til 2. mars, var jeg med Star Tour Tema på rundreisen "Marokkos kongelige byer". Jeg var også så heldig å ha med meg min reiseglade kollega og venninne Renate på denne turen. Dette var mitt første møte med Afrika, og jeg ble ikke skuffet. Så mye spennende Marokko har å by på! Rundreisen konsentrerte seg først og fremst om de fire gamle, kongelige byene Marrakech, Meknes, Fes og Rabat, men vi besøkte også Marokkos største by Casablanca og den sjarmerende kystbyen Essaouira. Flere av severdighetene vi opplevde står på UNESCOs verdensarvliste. Vår superdyktige guide Maria Bailey Ennaqui må få sin del av æren for å ha gjort den åtte dagers rundreisen særdeles interessant og spennende.
Koutoubia-moskeen
Rundreisen startet i sagnomsuste Marrakech. Her stoppet vi først for å betrakte den over 800 år gamle Koutoubia-moskeen fra utsiden. Ikke-muslimer får ikke lov til å komme inn i moskeen. Moskeen er byens høyeste bygning med en minaret som rager over 70 meter i været, noe som gjør at den kan sees fra omtrent hele byen. Neste stoppested var det storslagne Bahia-palasset som ligger i byens jødiske bydel, Mellah. Palasset ble bygd på slutten av 1800-tallet til ære for sultanens førsteminister. Det består av tre atskilte stilarter: arabisk, marokkansk og jødisk. På denne måten skulle alle førsteministerens politiske gjester føle seg velkomne og ivaretatt. Bahia-palasset er vakkert utsmykket med mosaikker og detaljer i tre, og alt er i trefarger og marmor. Etter å ha fått en innholdsrik omvisning her, bar det gjennom de trange basargatene i medinaen, Marrakechs gamleby. Her kan man virkelig få tak i det meste. Jeg for min del endte kun opp med noen magneter, noen typiske marokkanske sådan, bl.a. Fatimas hånd.

Bahia-palasset

Majorelles hage var også vel verdt et besøk. Dette er en botanisk hage som ble designet av den franske maleren Jacques Majorelle på 1920- og 1930-tallet. Denne hagen har bl.a. en imponerende kaktussamling, og en vakker kornblå farge går igjen i hagen. I 1980 overtok Yves Saint-Laurent og Pierre Berge som eiere av Majorelles hage, og de gjorde et godt restaureringsarbeid. Asken til Yves Saint-Laurent ble spredd her da han døde i 2008.
Majorelles hage
Bare en liten hestedrosjetur unna sentrum av gamlebyen, ligger en herlig, grønn oase,- parken Jardin Menara. En gang var dette sultanens private park. I parken finnes det et hus som ligger fint til i enden av en kunstig innsjø og med Atlasfjellenes snøkledde topper i bakgrunnen. For et postkortmotiv! Huset ble benyttet som sommerhus av sultanen på 1800-tallet. Vi var i Jardin Menara på en søndag, og vi var ikke alene for å si det sånn.

Jardin Menara
Marrakechs høydepunkt, hvertfall for min del, må nok sies å være det berømte torget Djemaa el-Fna, som ligger midt i medinaen. Djemaa el-Fna er det største og mest hektiske torget i hele Afrika. Her var det som å vandre rett inn i tusen og en natt. Hver dag fra kl. 17.00 og utover fylles torget opp med slangetemmere, flammeslukere, akrobater, historiefortellere, musikere, vannbærere, håndtydere, turister og lokale. Det var et yrende folkeliv som jeg aldri har sett maken til. Vi nøyde oss for øvrig med å betrakte slangene på avstand, og heldigvis slapp vi unna å få en slange stukket opp i ansiktet vårt. Det var nemlig ikke få turister som ble utsatt for dette ufrivillig. Heldige som vi var, fikk vi plass på takterrasen til en av kafeene på torget, og her hadde vi en fantastisk utsikt i alle retninger. Vi ble sittende helt til mørket hadde senket seg over torget, og stemningen var mildt sagt magisk. Midt på Djemaa el-Fna finnes det hundrevis av matboder, og de kan også lett lokaliseres av de like mange fresende stekeplatene. Vi tok sjansen på å spise i bod nr. 1, og vi angret ikke. Deilige grillspydd og couscous for en slikk og ingenting gled ned på høykant. Jeg trodde kanskje couscous var noe marokkanerne spiste ofte, men ifølge guiden vår var dette stort sett fredagsmat. Gode og mette og fulle av inntrykk var det godt å komme tilbake på hotellet vårt Atlas Asni og få seg en god natts søvn.
Djemaa el-Fna

mandag 11. mars 2013

Nytt bloggnavn.

Da jeg opprettet bloggen min for tre år siden, kalte jeg den "En globetrotters betroelser om alt og ingenting". Tanken var nettopp å skrive om alt og ingenting som rørte seg i hverdagen min, men med særlig fokus på reisene mine. Jeg hadde store ambisjoner om å skrive ganske ofte, men jeg kan ikke skryte på meg at det har skjedd. Og det vil nok ikke skje fremover heller, så derfor har jeg byttet navn på bloggen min til "Elin Globetrotters reiseblogg" for kun å skrive om reiseopplevelsene mine og andre ting som har med reising å gjøre. Det skal jeg klare! Og jeg mottar gjerne reisetips her også :-) I år har jeg flere reiser på programmet. Jeg har allerede vært på rundreise i Marokko. I påsken bærer det til Kambodsja, i mai står Island for tur, sommerferien innledes med storbyferie i Berlin og følges opp av en spennende reise til Japan i juli. Og så får vi se hva høsten bringer :-)

mandag 22. oktober 2012

EN HELT SPESIELL REISE, - SVANETI I GEORGIA, - DEL 1

Jeg vil anbefale et helt spesielt reisemål, nemlig Svaneti i Georgia. I høstferien var jeg med Jomfrureiser til dette unike stedet. Svaneti er en landsdel som ligger nordvest i Georgia, og den grenser til Russland. Her finner du den mektige fjellkjeden Kaukasus, og hele fire av Kaukasus' ti høyeste fjell ligger i Svaneti. Fra vårt hotell hadde vi god utsikt til et av dem, Usjba (4710 m), som også går under navnet "Kongen av Kaukasus". Svaneti har alt; en storslagen og vakker natur, en spennende kultur og ikke minst smakfulle og nydelige matretter.

Reisen til Georgia

Den spennende turen startet på Gardermoen fredags kveld. Herfra fløy vi med Air Baltic til Riga i Latvia. I Riga var det flybytte, og vi hadde ikke god tid. Men det gikk helt problemfritt, og snart satt vi på flyet (også Air Baltic) videre til Tbilisi. Ca. tre og en halv time senere var vi fremme, og da var det tidlig, tidlig morgen i Georgia. I passkontrollen ble jeg svært så overrasket da den skumle damen bak skranken dro opp en liten lokal vinflaske som velkomstgave. For en gjestfrihet! Det var for øvrig noe vi skulle få bekreftet gjentatte ganger i løpet av feriereisen.

Tbilisi

Vi ble innlosjert på et hotell i den gamle delen av Tbilisi, og for et hotell! Jeg trodde jeg gikk inn en slags hall da jeg entret det som skulle være hotellrommet mitt. Her var det både et piano, et glasskap med masse pyntegjenstander og en utsmykket peis. Hotellet var familiedrevet, og hadde vel en gang vært et hjem. Frokosten ble inntatt i et rom i kjelleren som minnet om et kjøkken i et vanlig hus. En artig opplevelse!

En to timers byrundetur i hovedstaden fikk vi også med oss. Her hadde vi en guide som var en nordmann bosatt i byen. Tbilisi så ut til å være en fin og interssant by, en blanding av gammelt og nytt. Vi var bl.a. innom Hotel London der Knut Hamsun tilbrakte litt tid da han besøkte Georgia. Det var selvfølgelig spennende for en norsklærer!
Hotellrommet mitt i Tbilisi
De gamle svovelbadene

Flyturen til Svaneti

Etter å ha fått en smakebit av Tbilisi, skulle vi fortsette ferden til Svaneti, Europas Himalaya som det også blir kalt. Det var vel kanskje skrekkblandet fryd jeg følte da jeg så flyet vi skulle ta. Det var en Twin Otter med plass til 19 passasjerer. Flymannskapet var canadisk, og de stilte i shorts. Jeg må med hånden på hjertet si at jeg følte meg ganske trygg på den en times flyturen til tross for at det så ut til at vi ved flere anledninger skulle kjøre rett inn i de høye fjelltoppene som etter hvert åpenbarte seg for oss. For et fantastisk syn! Tenk å få se Kaukasus ovenfra! Iphonen var flittig i bruk til å ta bilder med, og jeg fulgte ivrig med ut vinduet på den spektakulære ferden. Det spørs om jeg får oppleve en slik flyreise igjen.

Veien videre

Vel, reisen videre skulle vise seg å være litt av en opplevelse det også. Vi ble hentet av vår sjåfør, Simon, i en bil som tilhørte hotellet vårt. Først trillet vi fint av gårde på veier med forholdsvis grei standard, men da vi skulle ta av til bygda vi skulle bo i, ble veien en ganske annen. Om jeg i det hele tatt kan kalle det en vei... Vi fikk virkelig ristet løs det siste stykket. Det skal nevnes at etter hvert som vi ble vant til denne veien, kjentes den ikke fullt så humpete lenger. Ellers var det titt og ofte sjåføren måtte legge seg på hornet for å få sauer, griser, kyr og andre dyr til å flytte seg fra veien.

Tvebish, Svaneti

På ettermiddagen ankom vi hotellet som skulle være vårt "hjem" i fem netter. Hotellet heter Grand Hotel Ushba, ligger i bygda Tvebish og må vel ha en av verdens beste beliggenheter. Det er et forholdsvis lite hotell som består av to bygninger. Vi fikk hele den ene bygningen, som for øvrig var nylig oppført, og rommene der hadde eget bad. Det syns jeg i grunn var fint. Senga er den beste hotellsenga jeg noen gang har sovet i. Her kan du lese om hotellet: http://www.grandhotelushba.com/

Jeg må selvfølgelig nevne vår kjempeflinke, kunnskapsrike og serviceinnstilte norske guide på denne turen, Richard. Reisen hadde ikke blitt den samme uten han. Richard er medeier i hotellet vi bodde på sammen med to brødre fra en svansk familie. Hver kveld spurte han om hva vi ønsket til frokost neste dag. Det har jeg aldri opplevd før! Og han var også med på å servere oss både frokost og middag, og noe av matlagingen stod han også for. Han lagde bl.a. en fantastisk god svansk eplestruddel.
For en beliggenhet! Usjba-fjelltoppen i bakgrunnen.

I denne bygningen bodde jeg.

Mat
Mat ja.... Sukk! Hver morgen fikk vi servert frokost i strålende solskinn på veranden til huset "vårt".
Verdens fineste frokostrom var vi skjønt enige om. Til frokost vanket det alle slags godbiter som bl.a. hjemmelaget varmt brød og ost, havregrøt, pannekaker, omelett, yoghurt med honning og til og med semulegrøt. Og ikke minst deilig kaffe!

Og de tre rettes middagene var ikke noe dårligere. Det brukes mye grønnsaker i svansk mat, og det er utrolig hva de klarer å lage av de grønnsakene. De vegetariske rettene var så gode og smaksrike og kunne nesten fått noen og enhver til å bli vegetarianer. Rettene var laget av lokale råvarer. Svinekjøtt ble brukt en del, og vi fikk bl.a. smake svanske kjøttkaker og svansk grillspydd. Desserten satte spissen på måltidene. Små, søte svanske pannekaker, svansk marsipankake, svansk kake (sukkerbrødlignende, men mye bedre). Mmmmm, tennene løper i vann. Jeg må virkelig si at svansk mat er noe av det beste jeg har smakt i utlandet. Hvem hadde trodd det på forhånd?!

lørdag 14. juli 2012

LISBOA, PORTUGAL

I forrige uke dro moren min og jeg noen dager til Lisboa. Det var vår første tur til Portugal, og vi hadde hørt mye positivt om landets hovedstad på forhånd. Vi fløy med TAP Portugal, og flyreisen tok ca. fire timer. På flyplassen var det en organisert taxikø. Køen gikk raskt, og vips hadde vi en taxi som brakte oss de seks-syv kilometerne inn til Lisboa sentrum. Taxien brukte takstameter, og turen kostet 18 euro. Vi hadde en ivrig taxisjåfør som gjerne ville kjøre oss hit og dit. Det var bare å ringe, og vi fikk kortet hans. Det var mye bedre å ta taxi i stedet for sightseeingbuss ifølge ham, og da vi ymtet frempå at vi kunne tenke oss å ta toget til Sintra, ristet han på hodet og sa at det var farlig. Taxi dit var derimot helt topp. Hehe. Vi tok ikke kontakt med ham igjen, for å si det sånn. Tror ikke akkurat sightseeing med taxi i Lisboa og Sintra hadde vært noen stor suksess.

Vi bodde sentralt i bydelen Baixa på Hotel Gat Rossio (http://www.booking.com/hotel/pt/gat-rossio.no.html?sid=7e5b87d77ac241c3b78382fea97b83b6;dcid=1). Jeg valgte dette hotellet på booking.com utifra gode gjestevurderinger, beliggenhet og pris. Selv om rommet ikke var så stort og pålegget på frokosten kun bestod av skinke, ost, egg og syltetøy, var vi likevel godt fornøyde med valget. Hotellpersonalet var hyggelig, og beliggenheten kunne knapt ha vært bedre.

For å skaffe oss oversikt over stedene vi besøker, syns vi det er greit å ta en sightseeingbuss der det er mulig å hoppe av og på dersom man ønsker det. Det gjorde vi også nå. Vi valgte å gå til bussens første holdeplass, som var Marques de Pombal. Da vandret vi opp Lisboas store alle, Avenida da Liberdade. Det er både en kjøre- og promenadegate, og hele veien ligger det kjente designerbutikker.

Vi kjøpte en bussbillett som gjaldt for to ulike ruter, Belem line og Oriente line. Den betalte vi 18 euro for, og billetten var gyldig i 48 timer. Første tok vi Belem line. Belem ligger i vest-Lisboa, og det er den mest historiske og monumentale bydelen i Lisboa. Her finnes mange severdigheter som bl.a. Belemtårnet (bygd 1515-20), Belempalasset (fra 1500-tallet) og Jeronimosklosteret (fra 1500-tallet). Det kryr av museer her som har noe for enhver smak. Et par av dem er Det arkeologiske museet og Vognmuseet. Belem ligger langs Tejos elvebredd, og på veien passerte vi hengebroen, Pointe 25 de Abril, som regnes som Europas svar på Golden Gate. Etter å ha sittet på bussen i ca. halvannen time, var det på tide å ta en liten pause før vi gikk løs på neste bussrute. Vi kjøpte oss en iskald iste og satte oss på en benk i den enorme parken Parque Eduardo VII. På toppen av denne parken har man en flott utsikt over Lisboa.

Den neste bussightseeingen vi ble med på, Oriente line, tok oss med til den nordlige og østlige delen av Lisboa. På denne turen, hoppet vi av i Parque das Nacoes. Dette er et stort og flott område der Expo 98-verdensutstillingen ble arrangert. Her ligger det flere attraksjoner som er vel verdt et besøk. Ocenario, verdens nest største akvarium, et barnevennlig vitenskapsmusem, en taubane som går over det meste av parken langs elvebredden og Torre Vasco da Gama, Lisboas høyeste bygg på 145 m, er noen av dem. Parken rommer også vann og grønne lunger, og det var deilig og avslappende å bare spasere rundt i området og titte på severdighetene og folkelivet. I tillegg finnes flere restauranter og butikker i Parque das Nacoes. De fleste av butikkene ligger i det store og fine kjøpesentret Vasco da Gama. Dette var selvfølgelig et sted vi måtte innom, shoppingglade som både moren min og jeg er. Her var det butikker av alle slag, både internasjonale kjedebutikker og egne, portugisiske merkebutikker (http://www.centrovascodagama.pt/index.php?lng=_EN). Det hører med til historien at fangsten ble mager. Mamma fikk imidlertid tak i noen flotte skjerf, og heretter ble skjerf hennes store shoppingmål for turen.

Etter å ha tilbrakt noen timer i Parque das Nacoes, hoppet vi på bussen igjen. Det var godt å få hvilt slitne føtter og sitte på busstaket og nyte at solen varmet i ansiktet. Mye av turen tilbake gikk langs elva Tejo med noen snarvisitter oppom trange og humpete gater. Vi valgte å hoppe av i bydelen Bairro Alto. Herfra var det bare en kort gåtur ned til "vår" bydel, Baixa. Det meste av denne korte turen gikk ned en veldig bratt bakke. Her går en av Lisboas tre kabelbaner, Elevador da Gloria. Lisboa ligger på syv høyder, og små kabelbaner frakter slitne lisboetas og turister opp tre av disse høydene.

Vi bodde like ved Rossioplassen. Dette har alltid vært byens hovedplass og sentrum for det sosiale livet i Lisboa. I den ene enden ligger Portugals nasjonalteater, Teatro Nacional Dona Maria II, som er et fint nyklassisk bygg fra ca. 1840. I nærheten befinner også den gamle og ærverdige stasjonsbygingen fra 1892, Rossio stasjon seg. Herfra kan man ta toget til Sintra. Vi fikk for øvrig dessverre ikke tid til å reise til Sintra denne gangen.

Fra den andre enden av Rossioplassen, begynner Lisboas lengste gågate, Rua Augusta. Dette er en typisk shoppinggate, og spisestedene ligger tett nedover gaten. Nederst i Rua Augusta passerer man den flott utsmykkede triumfbuen, Praca Comercio, før man kommer ut på den brede plassen, Praca do Comercio, som stekker seg ned til elva Tejo. På denne plassen finnes det flere restauranter, og vi spiste på en italiensk restaurant der. Mest fornøyd var vi med den store og ikke minst billige isanretningen vi fortærte. Smaken av blåbæris tok meg tilbake til barndommen min da vi kjøpte blåbæris fra isbilen. Ellers prøvde vi også sangria med rødvin på samme sted, men den falt ikke helt i smak hos meg. Det kan vel ha noe å gjøre med at jeg ikke er særlig glad i rødvin... Vi var ganske fornøyde med maten vi spiste i Lisboa, spesielt en buffet som bestod av mat som er typisk for portugisere; ulike typer kjøtt, fisk, suppe, pølser og salater. Jeg må også nevne at det var Starbucks i Lisboa, som jeg er stor fan av. Og en av Starbuckssjappene lå på Rossio stasjon, bare et steinkast fra hotellet vårt. Hvit kaffe mocca er min favoritt. Og karamellostekaka der smaker himmelsk. Tror jeg har fått mamma til å bli fan også.

Litt mer om shopping i Lisboa. Det største shoppingsentret der heter Colombo, og det har over 400 butikker. Sentret ligger ca. 20 minutter fra sentrum i bydelen Benfica, rett overfor Benfica stadion. Dit tok vi metroen (den blå linjen), en enkelt og grei reisemåte. Billettene kjøpte vi inne på metrostasjoen. Jeg kan også nevne bydelen Chiado for de shoppinginteresserte. Denne delen havnet vi tilfeldig i den siste kvelden vår i Lisboa, men da var de fleste butikkene stengt. Vi synes det var litt dumt at vi ikke hadde oppdaget dette stedet litt tidligere. Her var det skikkelig folkeliv, mye bedre enn nede i sentrum.

Den største severdigheten i Lisboa er Sao Jorge-borgen (Castelo de Sao Jorge). Borgen ligger på toppen av Alfama, som er den eldste bydelen i Lisboa. Det går trikk et stykke på vei opp til borgen, men vi valgte å ta beina fatt. Det bar opp bratte trapper og trange og sjarmerende gater med sjabre hus og bygninger. Noen av gatene var som pyntet til fest med noe som minnet om glitterremsene vi bruker til jul. Sao Jorge-borgen har en lang og spennende historie bak seg. Her skal Lisboas første innbyggere ha bodd. Fra midten av 1100-tallet og frem til begynnelsen av 1500-tallet ble borgen brukt som kongelig residens. I 1755 ble Lisboa rammet av et kraftig jordskjelv, og da ble Sao Jorge-borgen ødelagt. Først i 1938 begynte restaureringen av borgen etter lang tid med vannskjøtsel. Borgen har mange tårn der man kan klatre opp for å nyte utsikten over hovedstaden. Men ellers er det også en fantastisk utsikt over Lisboa nede på bakkenivå fra borgen. Rundt på borgens grøntarealer gikk det elegante påfugler. Jeg vil anbefale de som skal til Lisboa å avlegge Castelo de Sao Jorge et besøk.

Det går fint an å oppdage en del av Lisboa til fots. Men blir man for sliten, er det bare å kaste seg på en av de røde eller gule trikkene, som humper seg langsomt av gårde. Trikkene har blitt byens varemerke.

Da vi var i  Lisboa, lå temperaturen på rundt 25 grader midt på dagen. Stadige vinddrag gjorde at det ikke ble for hett der. Om kveldene var det nesten litt for kaldt å gå i kortermet fordi det blåste en del. Det gjaldt særlig i områdene nær elva.

Personlig syns jeg ikke at Lisboa var en særlig fin by. Til det var det for mange slitte og forfalne bygninger og  falmende mosaikk. Men til gjengjeld var byen sjarmerende, og verken moren min eller jeg ville unnvært å besøke denne storbyen.

torsdag 12. juli 2012

EILAT, ISRAEL

Ett helt år har gått siden jeg skrev her sist. Hva har så skjedd på reisefronten i løpet av dette året? Jo, jeg har vært på høstferie i Eilat i Israel, vinterferie i Istanbul i Tyrkia, påskeferie i Bratislava i Slovakia og sommerferie i Lisboa i Portugal. Og om noen dager reiser jeg til sol og varme på Kreta. Jeg vil nå fremover prøve å skrive en liten oppsummering av hver av disse reisene.

I høstferien 2011 var planen å pusse opp litt i leiligheten min, men da det prosjektet gikk i vasken et par uker før, var jeg ikke sen om å bestille meg en ferietur. Valget falt på Eilat i Israel med Apollo. Eilat ligger ved Rødehavet, har fine strender og kan by på mange soltimer pr. dag. Den gjennomsnittlige dagstemperaturen ligger på 31 grader i oktober. Et perfekt reismål for meg som hadde som mål for å øyet å koble skikkelig av med bøker på stranda og forfriskende bad. Apollo er for øvrig det eneste charterselskapet i Norge som arrangerer turer til Eilat, og jeg undres hvorfor. For dette var virkleig et reisemål som falt i smak hos meg, og jeg skal ikke se bort fra at jeg reiser dit igjen en gang.

Eilat har riktignok flyplass, men Apollo fløy oss til King Hussein International Airport i Aqaba i Jordan sammen med charterturister som skulle til Aqaba. Fra Aqaba til Eilat tok det ca. 45 minutter med buss, men i tillegg måtte vi tilbringe en del tid ved sikkerhets- og passkontrollen ved grensen til Israel. For et opplegg! Tror jeg måtte vise passet mitt fem.-seks ganger i løpet av den korte overfarten. En Apolloguide var for øvrig med oss over til Eilat. Den svenske guiden kjente jeg faktisk til fra før, - hun stod for guidingen i Petra da jeg var der i vinterferien 2011. Guiden ble i Eilat til neste dag og hadde et infomøte for oss da, men resten av dagene var vi der på "egen hånd".

Denne gangen hadde jeg valgt å bestille et hotell med litt høyere status enn jeg vanligvis gjør. Og hotellet, Dan Eilat, viste seg å være et godt valg . Det ligger på standpromenaden, har et eget strandområde og et flott badeanlegg. I den store restauranten på hotellet spiste jeg en rikholdig frokostbuffet hver dag. Fra rommet mitt hadde jeg flott utsikt til havet.

Dagene gikk med til soling og bading, vandring langs strandpromenaden og litt shopping. Eilat har en fin strandpromenade med palmer og fargerike blomster. Her ligger det også mange butikker og boder med alt fra kjente merkevarer til lokale produkter. I den ene enden av strandpromenaden ligger Eilats største shoppingsenter, Mull HaYam Mall, som rommer både kjente og ukjente forretninger. Jeg må alltid innom sportsbutikker når jeg er på tur, og jeg har kommet hjem med mye fint treningstøy og ikke minst sportsko i kofferten de siste årene. Og denne turen var ikke noe unntak. I en bra Adidasbutikk på strandpromenaden endte jeg opp med nye svettebånd og lilla joggesko. Ellers handlet jeg, som vanlig, en del smykker og kule magneter. Prisnivået i Eilat var ikke spesielt lavt. På supermarkedet var faktisk flere varer dyrere enn her hjemme. Men det var selvfølgelig billigere å spise ute der nede.

Skandinaver og andre nordeuropeere var det (heldigvis ;-)) få av i Eilat. Det var en del russere der, og et par ganger var det noen som prøvde å henvende seg til meg på russisk. Ellers var det nok mange fra selve Israel der. Jeg fikk stort sett gå i fred og ro på strandpromenaden. Det var deilig å slippe å ha masete selgere og innkastere til spisesteder hengende over seg.

Utvalget av spisesteder i Eilat var godt, men selv stod jeg over de store utskeielsene. Det blir litt sånn når man er alene på tur, men det er helt i orden for meg. Jeg fikk hvertfall spist litt thaimat og fajitas, og var godt fornøyd med det. I tillegg spiste jeg hele to ganger en himmelsk, deilig creme brulee, som var kald. Nam!!!

Strandområdet til hotellet var fint og rent, og jeg vekslet mellom å være der og oppe ved hotellets bassengområde. Det var over 30 grader i lufta hver dag, så det var godt å kjøle seg av i Rødehavets litt svale bølger.

For de som liker å dykke, er Eilat er perfekt sted å reise til. Eilat kan skilte med et fantastisk korallrev som er kjent blant dykkere fra hele verden. Ellers er byen et godt utgangspunkt for utflukter til både Jerusalem, Dødehavet og Petra (i Jordan). Jeg hadde egentlig et sterkt ønske om å besøke Jerusalem når jeg først var i Israel, men dessverre var det ikke mange nok som meldte seg på denne utflukten med Apollo. Men en gang skal jeg reise dit.

Jeg hadde fine dager i Eilat, og fikk virkelig slappet av og kost meg. Det er et reisemål jeg varmt kan anbefale, spesielt om høsten eller eventuelt ved vinterferietider. Jeg tror de fleste vil bli fornøyd.

onsdag 10. august 2011

BOKTIPS

I sommerferien til nå har jeg fått lest fjorten bøker, noe jeg er godt fornøyd med. Jeg har stiftet bekjentskap med noen nye forfattere, mens andre har jeg lest en eller flere bøker av fra før av. Jeg har stort sett likt bøkene jeg har lest, men noen av dem har det lille ekstra. Tre bøker som har det etter min mening er:

1. "Reisen hjem" av Lori Lansens. Du kan lese litt om boka her: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5620113

2. "Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa. En omtale av boka finnes her: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4774301

3. "Maleren fra Shanghai" av Jennifer Cody Epstein. Les om boka her: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5599518

I tillegg vil jeg nevne den danske forfatteren Jussi Adler-Olsen og den islandske forfatteren Arnaldur Indridason. De har begge skrevet flere krimbøker som omhandler de samme etterforskerne. "Kvinnen i buret" og "Fasandreperne" er et par titler om kriminalinspektør Carl Mørck og hans Avdeling Q av Adler-Olsen, og "Fjellet" og "Gravstille" er titlene på to av bøkene til Indridason om etterforskeren Erlendur Sveinsson. Dette er god, lettlest og ikke minst spennende krim :-)

God litteratur :-)

onsdag 27. juli 2011

Helsinki, - vel verdt et besøk.

Mandag 11. juli la jeg ut på min første utenlandstur alene. Når dette først skulle prøves ut, måtte det ikke være for langt til reisemålet og oppholdet måtte ikke vare for mange dager. Valget falt på Helsinki, Finlands hovedstad.

Jeg hadde som vanlig beregnet å komme til Gardermoen i god tid før flyavgang, men jeg må si jeg ble ørlite nervøs da jeg så DEN køen til flybussen. Jeg måtte stå over to avganger før jeg endelig fikk plass 40 minutter senere enn tenkt. Jeg tenkte med grøss og gru at det kom til å være kaotiske tilstander på flyplassen. Heldigvis tok jeg feil. Riktignok var det laaaang kø foran innsjekkinga, men den gikk raskt unna. Sikkerhetskontrollen var utrolig nok nesten køfri for en gangs skyld. Så jeg fikk likevel god tid til flyavgang.

Jeg kjørte med Norwegian, og jeg kan ikke akkurat klage på billettprisen tur-retur, ca. 700 kr. Flyreisen tok ca. 1 time og 20 minutter. Ved innflyvningen til Helsinki så jeg ut av vinduet, og jeg forstår godt hvorfor Finland blir kalt ”de tusen sjøers land”.

Jeg hadde forhånd bestemt meg for å ta buss inn til sentrum. Jeg fant lett frem til en Finnair flybuss. Den gikk ofte, var billig og kjørte effektivt. Da jeg gikk av bussen ved sentralbanestasjonen, ble jeg møtt av et yrende folkeliv og ikke minst solskinn. Gradestokken viste 26 grader, og det regnes nærmest som hetebølge i Helsinki. Jeg fikk en umiddelbar følelse av at dette var en by jeg kom til å trives i. Jeg trasket i vei etter å ha fått hjelp av bussjåføren om hvilken retning hotellet mitt lå i. Det var ikke mange meterne jeg trengte å bevege meg før jeg så Scandic Simonkenttä ruve opp.

Jeg var meget fornøyd med valget av hotell. Scandic Simonkenttä er et stort fire-stjerners hotell med sentral beliggenhet. Og det ligger, hurra, mellom to store kjøpesentre!:-)
Helsinkis shopping fikk jeg prøvd ut allerede neste dag, siden det var dårlig vær. Kl. ni entret jeg Stockmann, Nordens største varehus. Her er det et enormt utvalg av alle slags varer og ikke minst merker. Men likevel endte jeg opp med nada til meg selv. Etterpå brukte jeg god tid på de to store shoppingsentrene Forum og Kamppi. Her har de mange av de samme kjedebutikkene som i Norge, bl.a. H & M, Kappahl, Lindex, Bianco, Intersport og Indiska. Jeg fikk handlet mange fine ting på Indiska. Indiska er en butikk som jeg liker godt, men som jeg altfor sjelden får vært i. Det er ikke bare skomani jeg har, - jeg har også en stor forkjærlighet for klokker. Og i Helsinki hadde de et billig merke, Jet Set, i alle regnbuens farger, som jeg ikke har sett her til lands før. Jeg tør ikke nevne eksakt hvor mange klokker jeg endte opp med, men jeg kjøpte bl.a. en i lilla og en i grønn ;-) Ellers fikk jeg handla meg en solid regnefrakk fra McKinley til under 600 spenn. I tilegg til de nevnte handlesentrene fantes det selvfølgelig også mindre shoppingsentre og mange andre butikker (f.eks. i parallellgatene Alexandersgatan og Esplanadis) i Finlands hovedstad.

Det var ikke bare shopping som stod i hodet på meg under besøket i Helsinki. Jeg ønsket selvfølgelig også å få med meg litt om byen historie og dens viktigste severdigheter. Da tok jeg, som jeg alltid pleier i storbyer der det er mulig, en bussightseeing der man kan hoppe av og på underveis hvis man ønsker det. Jeg gikk på ved bussens startpunkt, Senatstorget, selve hjertet av Helsinki. Det er et stort neoklassisk område som er omringet av mange offentlige bygninger, som bl.a. deler av universitetet og Statsrådsborgen. I den ene enden av torget, på toppen av en bred og lang trapp, ligger den kritthvite lutherske katedralen Tuomiokirkko. Kirken fra 1840-tallet er et vakkert skue der den strekker seg opp mot himmelen. Midt på Senatstorget står det en statue av tsar Alexander II av Russland. Tsaren stod bak bl.a. flere reformer som styrket Finlands indre selvstyre. Det må nevnes at Finland først ble et selvstendig land i 1917. Helsinki ble for øvrig grunnlagt i 1550 av den svenske kongen Gustav Vasa.

Bussturen var en fornøyelig opplevelse. Vi kjørte langs Helsinkis havner og kyststripe, forbi vakre parker og gjennom ambassadeområder og viktige gater med mange flotte og velholdte bygninger. Helsinki har flere havner, bl.a. en for store cruiseskip. En kirke det er verdt å nevne er Uspenski-katedralen. Det er en russisk-ortodoks kirke fra 1860-tallet, den største ortodokse kirken i Vest-Europa faktisk. Den er bygget i rød teglstein og har 13 gylne kupler. Den er godt synlig fra både sjøen og markedsplassen der den ligger oppe på en liten topp.

Markedsplassen, Salutorget, ved Helsinkis havn er et populært besøkelsessted for både turister og innfødte. Her finnes byens fiskemarked, og det selges frukt og grønnsaker, håndverk, klesplagg og suvenirer. Jeg ålte meg gjennom menneskemengden mellom de mange bodene. Det var moro å bare gå og kikke. Det gikk an å kjøpe sjømat av ulike slag som man kunne sitte ned og fortære på stedet, men jeg følte ikke for det der og da. Selv om mye av det så godt ut altså.
Et steinkast fra Salutorget ligger Esplanadparken, som er en av de mest populære parkene i Helsinki. Og jeg forstår godt hvorfor. Parken er beplantet med fine trær og fargerike blomster, har flere statuer, en konsertscene og en ærverdig restaurant fra 1867 som heter Kapellet (tror den er Helsinkis eldste restaurant). Rundt parken ligger noen av byens fineste nyrenessanse- bygninger.

Rett etter bussightseeingen kastet jeg meg på en 45 minutters båttur i Helsinkis skjærgård. Helsinki har over 300 øyer og ca. 120 km strandlinje. Det var deilig å komme seg ut på sjøen og trekke inn litt frisk sjøluft mens vi ble guidet mellom små øyer. Noen av øyene rommer den mektige sjøfestningen Sveaborg, eller Suomenlinna på finsk om du vil. Borgen ble bygd under svensketiden på 1700-tallet og er en av de største kystfortene i verden. Den står i dag på UNESCOs verdensarvliste.

Helsinki har mange severdigheter i tillegg til de jeg har nevnt. Byen byr på mange museer, men jeg fikk dessverre ikke tid til å besøke noen av dem. Med bare to hele dager der måtte jeg prioritere. Jeg gikk dessverre glipp av både den spesielle Tempelkirken og Sibeliusmonumentet i Sibeliusparken.

Innimellom slaga måtte jeg selvfølgelig unne meg litt føde, og det var ikke noe problem å oppdrive et bra spisested. Det krydde av restauranter og kafeer i byen. Siden jeg jo måtte gå ut alene og spise, tydde jeg ikke akkurat til de mest fancye spisestedene. Men det ble faktisk bare MC’ern en gang, og det var til lunsj ;-) Fajitas og pizza smakte godt i Finland også. Ellers spiste jeg deilig todelt softis bestående av jordbær og vanilje. Hvorfor har de ikke sånn i Norge også?! Og den var gedigen og kostet bare 2, 50 euro. Jeg var på vei til å fortære en todelt softis med vanilje og sjokolade også, men så kom det jammen meg en fordømt måke å enten satte nebbet sitt eller beinet sitt i isen min :-( Grrrr!!! Når det gjelder det gastronomiske, vil jeg anbefale kafeen Fazer. Der hadde de et stort utvalg av fristende kaker og andre godsaker av merket Fazer. Jeg koste meg med en kake bestående av eple og marengs badende i vaniljesaus. Nam!

Det var forresten ikke spesielt billig i Helsinki. Prisene ligger nok ca. på det samme som her hjemme, hvertfall på det jeg handlet der borte.

Min siste dag i Helsinki badet byen igjen i solskinn. Det var litt dumt at jeg måtte forlate byen akkurat da, men samtidig skulle det bli greit å komme hjem også. Jeg trivdes godt på tur alene, og gjentar det gjerne, men det holder i grunn med 3-4 dager i en storby. Jeg likte Helsinki godt. Byen var oversiktlig og fremgikk som ganske velholdt. Menneskene var hyggelige, og det var ingen språkproblemer. Helsinki er en by jeg absolutt kan anbefale å avlegge et besøk :-)